Site-ul www.herbalife.ro folosește mai multe tipuri de fișiere cookie. Continuarea navigării pe acest site se consideră acceptarea de către dumneavoastră a Politica privind fișierele cookie. Politica privind fișierele cookie »

Ce știi despre carbohidrați?

Print
Do you know your carbohydrates?

Crezi că ești în deplină cunoștință de cauză atunci când vine vorba de carbohidrați? În principiu, poți obține carbohidrați dintr-o varietate de alimente și ai nevoie de ei pentru ca motorul corpului tău să funcționeze în mod optim.
Ce sunt, de fapt, carbohidrații? Luând în considerare cât de mult se discută despre carbohidrați, ai avea senzația că toată lumea chiar știe de unde îi putem obține și cât de mulți ar trebui să consumăm în fiecare zi – sau nu. În realitate, carbohidrații au primit atât prea multe laude, cât și critici… în parte deoarece sunt greșit înțeleși.

O explicație privind carbohidrații

Atunci când folosesc cuvântul „carbohidrați”, probabil că îți imaginezi alimente pline de amidon, precum paste, pâine, orez și cartofi. Și ai dreptate. Dar ai avea la fel de multă dreptate și dacă primul lucru la care te-ai gândi ar fi fructele sau legumele. De asemenea, tot îndreptățit ai fi și să te gândești la zahăr, miere sau gem… sau chiar și la un pahar de lapte. În fapt, multe alimente furnizează carbohidrați – iar acesta este un lucru pozitiv, fiindcă în ceea ce privește combustibilul preferat al corpului, acesta nu este reprezentat de grăsimi sau de proteine – ci de carbohidrați.
Obținem carbohidrați dintr-o mare varietate de alimente – dar este evident că unele dintre ele sunt mai sănătoase pentru organism decât altele. Acesta este motivul pentru care uneori auzi diferite persoane referindu-se la carbohidrați ca fiind „buni” sau „răi”. Ceea ce vor ele de fapt să spună este că carbohidrații „buni” sunt cei care au fost cel mai puțin procesați – alimente precum fructele întregi, legume, lactate, leguminoase și cereale integrale. Lactatele fac parte din aceeași categorie, deoarece alimentele ca laptele, iaurtul și brânzica de casă degresate furnizează corpului carbohidrați sub forma zaharurilor naturale.
Un alt motiv pentru care acești carbohidrați sunt „buni” se datorează faptului că nu furnizează organismului doar energie. Prin intermediul lor obținem și vitamine și minerale – iar în cazul fructelor, legumelor, leguminoaselor și cerealelor, ni se furnizează și fibre și antioxidanți.
Pe de altă parte, carbohidrații „răi” ultraprocesați – alimente precum zahăr, produse de patiserie, orez și pâine albă, paste și biscuiți – nu au prea multe de oferit corpului în afara caloriilor. De aceea este bine să ne orientăm către fructe și legume întregi, cereale integrale și leguminoase pentru a ne acoperi nevoia de carbohidrați.

Ce cantitate de carbohidrați este necesară?

Uneori sunt întrebată ce cantitate de carbohidrați ar trebui consumată în fiecare zi. Aceasta nu este o întrebare cu un răspuns facil, deoarece ea depinde, în mare parte, de numărul de calorii pe care le arzi zilnic – și, în mod direct, de nivelul cotidian de activitate. În general, se sugerează să obții circa jumătate din calorii din carbohidrați. Totuși, dacă ești foarte activ fizic, s-ar putea să ai nevoie de o cantitate mai mare. Unele persoane încearcă să scadă în greutate consumând foarte puțini carbohidrați, însă această abordare are deseori efecte negative. Atunci când reduci prea tare consumul de carbohidrați, s-ar putea să nu furnizezi corpului o cantitate suficientă pentru a-ți alimenta stilul de viață activ.
Este destul de simplu să îți estimezi nevoia de carbohidrați. Dacă mănânci 1600 de calorii pe zi, jumătate din ele ar trebui să provină din carbohidrați – deci, în acest caz, aproximativ 800 de calorii zilnic. Având în vedere că fiecare gram de carbohidrați echivalează cu 4 calorii, trebuie să împarți caloriile sugerate provenite din carbohidrați la 4 pentru a afla câte grame ar trebui să consumi pe zi. În acest caz, 800 de calorii de carbohidrați corespund unei cantități de 200 de grame.
Ține însă minte că ai putea să îți consumi rapid „bugetul” de carbohidrați dacă majoritatea lor provin din alimente mai puțin sănătoase, precum deserturi, sucuri, pâine albă, biscuiți și chipsuri. Fii așadar foarte atent la tipul carbohidraților consumați – fructele, legumele, cerealele integrale, leguminoasele și lactatele ar trebui să reprezinte sursele principale de carbohidrați din dieta ta.
Este important însă de reținut faptul că nevoile variază de la persoană la persoană. Dacă, spre exemplu, practici mult sport de rezistență în majoritatea zilelor săptămânii, s-ar putea să necesiți o pondere mai mare de calorii ce provin din carbohidrați pentru a obține combustibilul necesar pentru un astfel de nivel de activitate.


Scris de Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan este consultant plătit al Herbalife.



ro-RO | 26.04.2018 19:48:36 | NAMP2HLASPX02