Site-ul www.herbalife.ro folosește mai multe tipuri de fișiere cookie. Continuarea navigării pe acest site se consideră acceptarea de către dumneavoastră a Politica privind fișierele cookie. Politica privind fișierele cookie »

Politica noastră de confidențialitate a fost actualizată. să faceți clic aici pentru a o citi.

Care este greutatea ta ideală?

Print
What is your ideal weight?

Aceasta este o întrebare simplă, dar înşelătoare, pe care ne-o punem mereu: câte kilograme ar trebui să am? Ar trebui să fie destul de uşor să îţi dai seama – te poţi uita la un tabel standard înălţime/greutate, să îţi estimezi structura corpului, şi astfel să îţi faci o idee despre greutatea ideală pe care ar trebui să o ai. Sau poţi folosi un calculator al Indicelui de Masă Corporală (IMC) care, în funcţie de înălţime şi greutate, îţi va spune dacă eşti subponderal, supraponderal, obez sau dacă ai greutatea normală. Însă trebuie să ţii cont de faptul că aceste instrumente, deşi utile, nu îţi prezintă o imagine completă.

Tabelele standard înălţime/greutate există de mult timp. Intervalele pentru greutatea ideală a femeilor şi bărbaţilor se bazează pe informaţiile culese de Metropolitan Life Insurance Company – activitate pe care au început-o prin anii `50 şi actualizat-o, ultima dată, în 1999. După ce îţi dai seama de ce tip de structură şi ce înălţime ai, vezi în ce categorie te încadrezi.
Însă cum aceste tabele înălţime/greutate sau IMC-ul nu ţin cont şi de conţinutul de grăsime şi masa musculară, imaginea pe care o prezintă este oarecum limitată.

Iar acest lucru contează din mai multe motive. Haide să luăm ca exemplu obezitatea – o persoană este diagnosticată cu această boală dacă are grăsime în exces, nu neapărat dacă este supraponderală. Cum muşchii cântăresc mai mult decât grăsimea, un sportiv sau o persoană cu masă musculară poate fi considerată „supraponderală” de un tabel înălţime/greutate sau văzută ca având un IMC ridicat. Însă, în realitate, aceste persoane nu sunt grase: cântăresc mai mult doar din cauza muşchilor. Tocmai de aceea, în cazul lor, tabelele standard înălţime/greutate nu se aplică.

De cealaltă parte, există oameni cu un conţinut ridicat de grăsime, care au însă un aspect proporţional. Aceştia sunt numiţi adesea „graşii slabi”. IMC-ul lor se încadrează la valorile de „normal”, însă, teoretic, aceştia sunt obezi din cauza procentului ridicat de grăsime.
Prin urmare, stabilirea greutăţii ideale se bazează pe analiza compoziţiei corporale, în funcție de câtă grăsime şi câtă masă musculară ai. Cunoscând care sunt intervalele normale pentru grăsime (14-18% pentru bărbaţi; 20-25% pentru femei), vei ştii ce cantitate de grăsime e normal să ai şi care ar trebui să fie greutatea ta. De exemplu, dacă eşti o persoană musculoasă, cu un IMC ridicat, dar 15% grăsime în organism, probabil că greutatea ta este cea corespunzătoare. Dacă eşti o femeie care poartă mărimea S şi ai un conţinut de grăsime de 28%, atunci ar fi cazul să începi să faci nişte antrenamente de forţă.

Există mai multe metode prin care îţi poţi stabili compoziţia corporală; însă, dacă nu le ai la dispoziţie, nu ai nevoie decât de o oglindă, de degetul mare şi de arătător. Dacă poţi „să apuci bine” din jurul taliei, deasupra genunchilor, în partea din spate a braţelor sau din spate, atunci probabil că ai prea multă grăsime. Şi deşi poate nu ai reuşit să îţi calculezi exact cât ar trebui să cântărești, dacă poţi „să apuci”, răspunsul cel mai simplu la întrebarea ta este, probabil, „mai puţin decât cântărești acum”.

Scris de Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan este consultant plătit al Herbalife.



ro-RO | 17.10.2018 22:04:33 | NAMP2HLASPX01