Site-ul www.herbalife.ro folosește mai multe tipuri de fișiere cookie. Continuarea navigării pe acest site se consideră acceptarea de către dumneavoastră a Politica privind fișierele cookie. Politica privind fișierele cookie »

Metabolismul tău te face să pierzi sau să iei în greutate?

Print
Can your metabolism make  you gain or lose weight?

Când vine vorba de slăbit, auzim de multe ori vorbindu-se de metabolism, mulţi oameni dând vina pe un „metabolism lent” pentru faptul că sunt supraponderali. În acest articol ne vom uita la factorii care influenţează rata metabolică şi vom vedea cum o putem impulsiona.

Adevăruri şi mituri despre metabolism…
În termeni simpli, „metabolism” se referă la procesul chimic prin care organismul transformă caloriile obţinute din alimente în energie.
Pot să înţeleg şi de ce termenul „rată metabolică” ar putea fi neclar. Cuvântul „rată” sugerează viteză, aşa că este de înţeles de ce multă lume presupune că rata metabolică se referă la cât de rapid sau lent acţionează organismul.
În realitate, rata metabolică (sau, mai exact, rata metabolică în repaus) se referă la câte calorii sunt arse în 24 de ore doar pentru ca organismul să realizeze procesele sale de bază – e.g., pomparea sângelui, respirație.
Desigur, această valoare nu reprezintă toate caloriile pe care le arzi într-o zi, însă rata metabolică în repaus reprezintă o parte semnificativă. Aproximativ 75% din caloriile consumate zilnic sunt folosite doar pentru ca organismul să funcţioneze. Restul de calorii care rămân sunt folosite în timpul activităţilor zilnice şi al exerciţiilor fizice.

Ce factori influenţează rata metabolică?
Deşi la unii oameni organismul consumă mai multe calorii pentru a realiza aceste procese metabolice elementare (adeseori numit „metabolism rapid”), rata metabolică nu se referă la cât de repede arzi caloriile, ci la numărul de calorii consumate. Aşa că, deşi nu poţi face nimic pentru ca organismul să ardă caloriile mai repede, îl poţi ajuta să devină mai eficient.
Acesta este un ghid rapid care vă prezintă factorii ce influenţează rata metabolică:

1. Dimensiunea corpului
Persoanele mai masive au o rată metabolică mai mare decât persoanele mai mici de statură, pur şi simplu deoarece organismul lor are mai multe celule care desfăşoară activitatea metabolică.

2. Compoziţia corporală
Masa corporală joacă un rol foarte important în eficacitatea metabolismului. O jumătate de kilogram de masă musculară consumă zilnic în jur de 14 calorii, în timp ce aceeaşi cantitate de grăsime doar 2 calorii. Spre deosebire de celulele din grăsime, celulele musculare au mai multe „maşinării” care transformă caloriile în energie, aşa că este normal ca, odată cu masa musculară, să crească şi rata metabolică.

3. Vârsta
Schimbările hormonale naturale, care vin cu vârsta, duc la pierderea masei musculare. Organismul nu mai este la fel de eficient în a repara deteriorarea muşchilor, cauzată de uzura generală, ceea ce duce la o scădere a numărului celulelor musculare. Şi astfel, organismul va arde mai puţine calorii.

4. Sex
Bărbaţii tind să aibă o rată metabolică mai ridicată decât femeile, pentru că sunt mai masivi, au mai multă masă musculară şi, prin urmare, mai multe celule care ard caloriile.

5. Reducerea prea drastică a aportului caloric
Reducerea prea drastică a aportului caloric poate duce la o scădere a ratei metabolice, deoarece organismul încearcă să facă aceleaşi activităţi metabolice cu mai puţine calorii. Aceste scăderi sunt destul de mici dacă modificarea aportului caloric este modestă, nu una dramatică.

Cum să îţi impulsionezi rata metabolică…
• Consumă mai multe proteine. Organismul foloseşte proteinele pentru a dezvolta şi repara ţesutul muscular. Fără acesta, organismul nu poate susţine celulele musculare şi nu le poate ajuta să crească rata metabolică.
• Creşte-ţi masa musculară. Astfel, îţi va creşte masa musculară, care ajută la creşterea ratei metabolice în repaus.
• Fă mai multă mişcare zilnic. Exerciţiile fizice forţează muşchii să lucreze, ceea ce ajută la păstrarea masei musculare şi, astfel, la creşterea ratei metabolice. Intensificarea activităţii ajută şi la contracararea eventualelor scăderi în intensitate ale metabolismului, din cauza unui aport caloric mai mic.



ro-RO | 21.01.2018 17:50:49 | NAMP2HLASPX01